BEET IT – BurakSHOT (Szok)

beetitsport

Walka o poprawę wyników sportowych odbywa się przede wszystkim na drodze wyszukiwania nowych metod treningowych, ale również, a może przede wszystkim poprzez stosowanie nowych suplementów diety. Ośrodki badawcze poszukują coraz to nowych związków mogących w istotny sposób poprawić wydolność fizyczną. Od kilku lat pojawiają się prace dotyczące wpływu azotanów (NO3-) na organizm i ich potencjalnego znaczenia dla sportowców.

Cudowne właściwości soku z buraka to odkrycie, które może stać się powszechnym sposobem podnoszenia wydolności wśród sportowców. Zawarte w nim związki zwane nitratami w końcowym efekcie skomplikowanego mechanizmu działania, powodują rozszerzenie światła naczyń tętniczych oraz żylnych. Dzięki temu nasze serce staje się bardziej ukrwione, a mięśnie potrzebują mniejszej ilości tlenu podczas intensywnego wysiłku fizycznego.

Brytyjscy naukowcy z uniwersytetu w Exeter poddali badaniom zawodowych kolarzy, spośród których część otrzymała do wypicia sok buraczany, a pozostali placebo, w postaci podobnie wyglądającego napoju. Obie grupy miały za zadanie przejechanie dwóch tras – krótszej (4 km) i dłuższej (16 km), z intensywnością maksymalną (określoną procentem VO2max). Wyniki eksperymentu potwierdziły korzystne działanie buraków. Zarówno na jednej, jak i drugiej trasie, kolarze pijący napój buraczany uzyskiwali lepsze rezultaty. Krótszą trasę pokonali szybciej o 11 sekund, zaś na dystansie 16 kilometrów osiągnęli aż 45 sekund przewagi.

Beet purple vegetable with shadow on white background

Ciekawe doświadczenie przeprowadził również zespół naukowców z Wielkiej Brytanii. Oprócz badania wpływu soku z buraka na zdolność wysiłkową, postanowili także sprawdzić, czy wpływ ten spowodowany jest rzeczywiście przez azotany, czy może zachodzi on dzięki pozostałym zawartym w soku substancjom. W badaniu wzięli udział aktywni fizycznie mężczyźni, którzy wykonywali wysiłek testowy składający się z marszu i biegu o różnej intensywności (poniżej i powyżej progu wentylacyjnego). Wysiłek wykonywany był w trzech konfiguracjach: bez wcześniejszej suplementacji sokiem z buraków (kontrola), po sześciodniowej suplementacji oraz po również sześciodniowej suplementacji sokiem z buraków, z którego usunięto wcześniej azotany. Wyniki pokazują, że jedynie gdy stosowana była suplementacja sokiem z buraków zawierającym azotany obserwowano obniżenie skurczowego ciśnienia krwi, zmniejszenie o ok. 7% zapotrzebowania na tlen podczas wysiłku fizycznego oraz wydłużenie o ok. 15% czasu trwania wysiłku do odmowy. W przypadku wysiłku o intensywności poniżej progu wentylacyjnego zapotrzebowanie na tlen było mniejsze o 12-14%. Badanie to pokazuje, że pozytywny fizjologiczny efekt soku z buraków rzeczywiście spowodowany był wysoką zawartością azotanów.

Badacze przekonują, że takiego efektu nie da się uzyskać przy użyciu innych dostępnych środków, dlatego sok z buraka już wkrótce może zapoczątkować prawdziwą rewolucję, stając się powszechnie stosowanym napojem w sportach wytrzymałościowych. Tym bardziej, że oprócz poprawy wydolności, buraki są także cennym źródłem witamin (A, B1, B2, C, E) oraz minerałów (wapń, żelazo, fosfor, magnez).

Azotany to molekuły odpowiedzialne za kurczliwość i prawidłową strukturę komórek budujących naczynia krwionośne. Dostarczane  w diecie przechodzą szereg reakcji, których efektem jest powstanie tlenku azotu (NO. Jednym z głównych efektów wpływu tlenku azotu jest rozszerzanie naczyń krwionośnych poprzez działanie rozkurczowe na mięśnie gładkie, a co za tym idzie obniżenie ciśnienia skurczowego krwi.

Okazało się, że spożywanie dziennie 0,5l soku z buraka (co odpowiada ok. 6 mmol NO3-/dzień) wpływa nie tylko na obniżenie ciśnienia skurczowego, ale także obniża koszt energetyczny wysiłku fizycznego poprzez zmniejszenie pochłaniania tlenu oraz wydłuża czas wykonywania wysiłku fizycznego.

Najczęściej w badaniach stosowana jest kilkudniowa suplementacja sokiem z buraków przed wysiłkiem, jednakże pojawiło się kilka prac wskazujących, że poprawa wyników jest już widoczna po spożyciu 0,5l soku na 2,5h przed startem.

Australijski Instytut Sportu będący najbardziej wiarygodna instytucja zajmująca się standaryzacją świata suplementów, przeniósł w zeszłym roku (2014) azotany z grupy o nie udokumentowanym działaniu (grupa B) do grupy suplementów o potwierdzonym działaniu w sporcie (grupa A)!
Dawka zawierająca optymalną ilość 300 mg azotanów to 500 ml soku z buraków (najlepiej świeżo wyciśnięty), 170 ml skoncentrowanego soku z buraków lub 200g gotowanych buraków. Na rynku można spotkać również dostępne suplementy diety z azotanem.

Wszystko ładnie pięknie, ale niestety z sokiem z buraka są dwa a nawet trzy istotne problemy.

Pierwszy z nich to czas, jaki musimy poświecić na kupienie, obranie i wyciśniecie soku. Z reguły przy intensywnym tygodniu pracowo- rodzinno-treningowym, chcemy zaoszczędzić każdą możliwą minute, a nie tracić ją na staniu w kuchni i wyciskaniu codziennie soku.

Drugi  – to smak. Nie oszukujmy się. Smak soku z buraka jest dla twardzieli. Wszystkiemu winna jest substancja o nazwie geosmina, która powoduje że odczuwamy ten charakterystyczny ziemisty posmak. Dodatkowo nie może tego soku wypić na raz, bo od razu odezwie się nasz żołądek że nie do końca mu się to podoba.

Trzeci  – kupując buraki nie mamy możliwości sprawdzenia ile azotanów dostarczyliśmy wraz z sokiem. Zależy to od tego gdzie i od kogo kupiliśmy buraki, oraz od ich wielkości i rodzaju.

W tym przypadku na przeciw naszym oczekiwaniom wychodzi firma BEET IT SPORT. Są to suplementy diety wyprodukowane z buraka i stworzone z myślą o sportowcach i osobach prowadzących aktywny tryb życia.. Produkty te są w 100% naturalne, bez dodatków i konserwantów. Ich skład został specjalnie opracowany – każdy baton i shot ma w sobie 400 mg naturalnego azotanu. Ilość ta odpowiada 500 ml soku z buraka (około sześć buraków).

Do dyspozycji mamy:

BEET IT SPORT SHOT to 70 ml naturalnie zagęszczonego soku z buraka z dodatkiem soku cytrynowego, który redukuje jego ziemisty smak.

ITSU

Baton BEET IT SPORT dzięki swojej konsystencji jest łatwy do spożycia, a dodatkowa zawartości płatków owsianych to świetne źródło powolnego uwalniania energii.

beetitbar

Sama miałam przyjemność testować BeetIt Shot przed moim startem w triathlonie na dystansie ½ IM w Sierakowie. Zaczęłam pić po jednym Shot-cie dziennie, przez 12 dni przed startem i ostatnią dawkę na 2h przed startem już w dniu zawodów.

Pierwsze wrażenia po wypiciu to jego łagodny smak w porównaniu z wyciśniętym sokiem i brak reakcji ze strony żołądka. A żołądek mam, niestety bardzo wrażliwy i wcześniej odczuwałam dyskomfort po wypiciu na raz całej szklanki wyciśniętego soku (a 500ml soku to dwie szklanki, które trzeba wypić).

Jeden BEETIT SHOT to 70ml, co jest na tyle małą dawką płynu, że nie przeszkadza nawet wtedy jak trzeba od razu wyjść na trening a jednocześnie zawiera 400mg naturalnego azotanu co odpowiada 500ml wyciśniętego soku ze świeżego buraka.

Ale najważniejsze i chyba najbardziej istotne to to, że podczas zawodów pokonałam cały dystans  o wiele lepiej niż sądziłam, poprawiając mój życiowy wynik na tym dystansie  o 7 min. Na trasie nie odczuwałam żadnych kryzysów, a wręcz czułam, że mogę więcej i szybciej. Podczas ostatniej konkurencji (biegania), gdzie raczej każdy już zaczyna opadać z sił, ja zaczęłam wyprzedzać i czułam, że mogę trzymać zakładane tempo do końca zawodów.

IMG_6828

Jednym słowem – BEET IT RULEZ. Polecam całym sercem, a że serce to też mięsień, także wiem co mówię. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *