Idealne warunki startowe w wodzie?

Ironman France

Nadchodzi dzień zawodów, stajesz na brzegu, patrzysz na wodę – powierzchnia płaska jak stół. Wymarzone warunki do pływania. Ale czy na pewno ?
Dlaczego tak łatwo można się zawieść na płaskiej powierzchni wody? Zwróć uwagę na fotografię zrobioną chwilę po starcie na zawodach triathlonowych w 2013 roku w Bleinheim (zdj.1).

Zdj.12013.06.blenheim
Zdjęcie za pozwoleniem i dzięki uprzejmości : peterwhent.wordpress.com

Zdj.2 Ironman FranceIronman France
Zdjęcie za pozwoleniem i dzięki uprzejmości : palojono.blogspot.com
Idealne warunki ma właściwie tylko parę pierwszych osób jeśli płyną blisko siebie oraz skrajnie ustawieni, następnie woda zaczyna falować co przenosi się na boki i do tyłu za nimi. W taki sposób idealne warunki zmieniają się w uporczywe lub nawet trudne. Nie bez powodu miejsce, gdzie grupa walczy o pozycję nazywa się „pralką”, nie tylko przez bliżej nieokreślone, szybkie, ręce mogące uderzyć Cię w każdym momencie, lecz także przez buzująca wodę wokół każdego z pływaków. I tam zafalowanie jest największe natomiast poza grupami pływaków falowanie wody się zmniejsza lecz nie zanika całkowicie.

Wnioski ?

Warto ćwiczyć świadome oddychanie podczas treningów basenowych. Jeśli bierzesz oddech i ktoś przepływający z naprzeciwka zrobił taką falę, że napełnił Ci wodą usta – wypluj ją pod wodą i weź oddech ponownie przy następnym wynurzeniu. Nie daj się wyprowadzić z równowagi – taka jest rzeczywistość startu w zawodach i pływania na wodach otwartych.

Pod pojęciem świadomego oddychania mam na myśli zwracanie uwagi, podczas obracania głowy na bok, czy usta już się wynurzyły nad wodę czy jeszcze nie. (jeśli przyjdzie fala zrób większą rotację ciała i otwórz usta nieco  później).  Nie warto nabierać łapczywie powietrza i robić tego odruchowo ponieważ może to się zemścić podczas wyścigu zachłyśnięciem i zakrztuszeniem wodą.

Pamiętaj:

1. głębokość oddechu powinna być zbliżona do normalnego oddechu podczas spaceru.

2. Wdech powinien być dwa razy krótszy niż wydech.

Kolejnym elementem podczas pływania w falującej wodzie jest optymalne szybowanie. To znaczy, że  przedłużenie szybowania do maksimum (do momentu jak ciało traci prędkość i zaczyna opadać) skutkuje pływaniem „góra – dół” i także sprzyja na falującej wodzie zachłyśnięciom.

Dlatego warto zwrócić uwagę na oddychanie podczas sesji basenowych zanim wejdziecie do jeziora i zaczniecie sezon startowy. Poświęcenie kilku końcowych treningów temu elementowi pozwoli na większy komfort podczas startu.

Polecam również zorganizowane szkolenia na wodach otwartych, gdzie powinno się ćwiczyć pływania w grupie i tzw. „pralce” co pomaga w oswojeniu się w takimi warunkami.

Jeśli na szkolenie nie macie czasu to dobry trener będzie wiedział o co chodzi z oddychaniem na falującej wodzie, także konsultacja też nie powinna pójść na marne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.