Karmiąca mama sportsmenką?

images5

Pełne emocji, nowych wrażeń, nieznanych odczuć po narodzinach naszego upragnionego dziecka często czujemy się spełnione, szczęśliwe, ale bywa, że równocześnie nieco zagubione. Ociężałe po ciąży, zmęczone nieprzespanymi nocami, często prawie natychmiast chciałybyśmy wrócić do starej formy, dobrze wyglądać, zrzucić zgromadzone kilogramy, wreszcie czuć kontrolę nad własnym ciałem.

Będąc karmiącymi mamami siłą rzeczy mamy mniej czasu, funkcjonujemy zgodnie z grafikiem apetytu naszego malucha, nie mając już pełnej dowolności w planowaniu aktywności sportowych. Nie raz głód dziecka wygrywa z naszym planem treningowym, a my utożsamiamy się bardziej z zastałą mleczarnią niż aktywną atletką. To prawda bywa ciężko, trudno, inaczej, jednak da się połączyć karmienie piersią z dbaniem o formę i zdrowym trybem życia. Co więcej, ten okres może być dla nas i naszej pociechy wspaniałą i radosną przygodą, doskonale i naturalnie wpływającą pozytywnie na zdrowie mamy i dziecka. Bądźmy silne jak na sportsmenki przystało i pamiętajmy tylko o paru ważnych zasadach.

Dajmy sobie i naszemu maleństwu trochę czasu!

images2Okres zaraz po porodzie to bardzo szczególny czas, kiedy jedynie bardzo lekkie, wspomagające ćwiczenia są wskazane. To właśnie wtedy mama i dziecko uczą się siebie nawzajem, poznają tajniki karmienia, tworzą wspólny własny rytm dnia. Okres połogu to bardzo wyjątkowy moment, kiedy matka powoli dochodzi do siebie po trudach ciąży i porodu, a jej dzień jest właściwie podyktowany potrzebami dzidziusia. Nic dziwnego, że karmienie i opieka nad maleństwem stają się wtedy naszymi priorytetami i jest to jak najbardziej naturalny proces. Pamiętajmy, że na powrót do formy przyjdzie jeszcze czas, nie spieszmy się i nie denerwujmy, że póki co istotniejszym od regularnych ćwiczeń jest przystosowanie naszego ciała, zwłaszcza biustu do nowej roli. Po miesiącu, dwóch będziemy czuły się znacznie lepiej i powoli nauczymy się jak przeplatać karmienie pociechy z czasem poświęconym na nasze własne potrzeby. Dajmy sobie czas, na to, aby zrzucić zbędne kilogramy i powoli odbudować dawną sylwetkę, a naszemu dziecku nauczyć się powoli przyzwyczajać do chwil bez bezpiecznej piersi mamy.

Zdrowa dieta i kalorie!

Zdrowa żywność, bogactwo witamin i minerałów w diecie każdej karmiącej mamy są kluczowe i oczywiste, musi ona bowiem zaspokoić nie tylko swoje potrzeby, ale także potrzeby maleństwa. Tym większe znaczenie ma to, kiedy kobieta zaczyna się coraz intensywniej ruszać i jej własne zapotrzebowanie na składniki odżywcze rośnie. Pamiętajmy, że karmiąca reaktywująca się atletka pracuje niezwykle ciężko, produkując pokarm dla malucha, a także zużywając więcej energii na co dzień jak każdy sportowiec. Choć oczywistym jest, że dieta karmiącej mamy powinna być bogata w owoce, warzywa czy produkty pełnoziarniste, warto dodać, że jeżeli równocześnie rozpoczynając treningi powinnyśmy zadbać także o odpowiednią ilość węglowodanów w naszym menu. Karmiąca mama po prostu potrzebuje więcej kalorii, których przecież musi wystarczyć nie tylko na produkcję mleka, ale także na to, aby pełna sił i werwy mogła ćwiczyć. Budujmy zatem naszą siłę na tym co zdrowe, dając zarazem to co najlepsze naszemu maleństwu!images3

 

Trenuj dla dwojga!

Wyniki badań przeprowadzonych na kobietach w okresie laktacji wyraźnie potwierdzają, że aktywność fizyczna poprawia wydolność tlenową, podnosi poziom lipidów w osoczu, zwiększa odpowiedź insulinową i absolutnie nie wpływa negatywnie na skład i ilość mleka matki. Co więcej, zarówno ćwiczenia aerobowe, jak i trening siłowy zwiększają gęstość mineralną kości u kobiet karmiących, co jest niezwykle korzystne, gdyż w okresie laktacji do mleka przekazywane jest około 200 mg wapnia dziennie. Jest także oczywistym, że aktywność fizyczna ma ogólnie zbawienny wpływ na zdrowie człowieka, dlatego też co bardziej lepszego może dać swemu dziecku mama jak własne zdrowie i siłę!

Okres karmienia to wyjątkowy czas, kiedy mama oprócz miłości daje swemu maleństwu cząstkę siebie, co wymaga jednak od jej ciała wzmożonego wysiłku, dlatego też powinna wtedy wyjątkowo dbać o siebie. Sport jest jednym z najlepszych sposobów, aby się o siebie zatroszczyć i zbudować doskonałe podwaliny zdrowego trybu życia. Silna i zdrowa mama to przecież największa radość dla całej rodziny!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *