Kilka słów o nawigowaniu na wodach otwartych

nawigacja1

Każde podniesienie głowy do przodu, w celu sprawdzenia co jest przed nami i czy dobrze płyniemy, wiąże się z zaburzeniem ułożenia ciała w wodzie ,co prowadzi do utraty prędkości oraz potrzeby większego zużycia energii. Głowa w górę – nogi opadają – jest to naturalna sytuacja wynikająca z napięć mięśni wokół kręgosłupa i wygięcia go w tył. Dlatego warto przećwiczyć wcześniej na basenie poprawną technikę unoszenia głowy żeby zminimalizować obciążenia i zaoszczędzić sporo siły oraz nerwów podczas pływania na wodach otwartych. Jaki sposób jest najłatwiejszy do opanowania ? O tym przeczytacie poniżej.

Trenując w sezonie zimowym na basenie nasze ciało podświadomie trzyma kierunek pływania korzystając z szeregu informacji np. lin torowych, linii na dnie basenu itd. Natomiast w momencie, gdy przechodzimy na jezioro, morze wszystko to znika i pojawia się często problem skręcania lub pływania zygzakiem. Podczas następnej wizyty na basenie, gdy na torze nie będzie nikogo (dla bezpieczeństwa) polecam spróbować pływania (wolnym tempem) z oczami zamkniętymi. Test polega na sprawdzeniu jak daleko można zapłynąć bez spotkania z liną torową. Wolne tempo wynika z możliwości uderzenia w pływaki na linie ręką, co nie należy do przyjemnych.

Pamiętajmy, że nawigacja jest to podstawową i bardzo ważną umiejętnością do wyćwiczenia, aby swobodnie i bezpiecznie pływać na wodach otwartych.

Obserwacja/Sighting

            Osoby wprawione w „żabce” nie mają problemu z nawigowaniem z oczywistych względów. Tam jest to naturalny ruch. Dla kraulistów jednak podniesienie głowy w górę może stanowić spore wyzwanie.

            Możliwości jest kilka, lecz ja przedstawię moim zdaniem najmniej zaburzający pozycję pływaka w wodzie oraz najłatwiejszy do opanowania oraz coś dla bardziej zaawansowanych.

Zdjęcia poniżej dla zobrazowania kolejności czynności.

Sposób dla rozpoczynających swoją przygodę z pływaniem na wodach otwartych.

  • W momencie jak jedna ręka wchodzi do wody i się prostuje zacznij podnosić głowę
    w górę. Szybuj na wyciągniętej ręce i podnieś głowę powyżej powierzchni wody tak, aby nad powierzchnię wyszły jedynie oczy – maksymalnie nos.
  • Zorientuj się gdzie jesteś.
  • Opuść głowę i dopiero w następnym ruchu ramionami weź oddech.

Ten sposób najmniej zaburza cykl ruchowy i pozwala na płynność. Oddech jest osobnym elementem niż nawigacja i dlatego najłatwiej go opanować.

nawigacja1

nawigacja4

Ważne – Ręka wyciągnięta w przód powinna sięgać daleko do przodu. Każde naciskanie nią w dół (opieranie się na niej) spowoduje większe zanurzenie ciała.

Sposób dla osób bardziej zaawansowanych

  • W momencie jak ręka rozpoczyna pociągnięcie pod wodą wykonujesz lekkie podniesienie głowy w górę i nawigujesz,
  • Zorientuj się gdzie jesteś.
  • Gdy druga ręka kończy ruch podwodny (jest na wysokości końca żeber i idzie do uda) opuść i ułóż głowę na boku biorąc oddech jak przy normalnym kraulu.
  • Kontynuuj cykle ruchowe ramionami.
  • Dobrze jest tak wybrać rękę, na którą robimy sighting, aby głowę po nawigacji odwrócić do oddechu na stronę, po której nie ma fali.

nawigacja3

 

Częstotliwość nawigowania

Wszystko jest uzależnione od wielu elementów. Najważniejsze jest, aby częstotliwość nawigowania dawała Ci pewność, że płyniesz na obrany punkt, ale żeby nie była za częsta ponieważ może Cię za bardzo zmęczyć. Najlepiej przećwiczyć ją wcześniej na basenie
a w miarę nabierania doświadczenia można patrzeć coraz rzadziej. Dobrym sposobem
jest określenie ilości ruchów ramionami (lub ilości oddechów), po których wykonamy obserwację. Na przykład: nawigacja – 7 ruchów ramion – nawigacja. Jeśli płyniemy prosto można spróbować zwiększyć ilość tych ruchów. Jeśli skręciliśmy z kursu to zwracamy uwagę w którą stronę, wprowadzamy poprawki do stylu i nawigujemy trochę częściej.

Gdy już określisz jak często potrzebujesz nawigować warto trzymać się regularnego spoglądania do przodu. W zależności od warunków można nawigować co 10 cykli ruchów ramionami (lub oddechów) przy gorszych albo nawet co 20-30 przy lepszych.

Najważniejsze czynniki, które mogą mieć wpływ na częstotliwość nawigowania:

  • Umiejętność wykonania płynnej nawigacji,
  • Warunki atmosferyczne i na wodzie (falowanie, mgła, pływanie pod słońce, itp.)
  • Jak jest daleko i jak dobrze widać obrany cel,
  • Jak dobrze sobie radzisz z pływaniem prosto,
  • Czy płyniesz z zabezpieczeniem łodzi, sam czy w grupie,
  • Czy płyniesz wzdłuż brzegu czy w głąb jeziora, morza itp.
  • Zaparowane okularki,

Na co patrzeć podczas nawigowania jeśli nie widać boi ?

  • Wybierz dobrze widoczne, charakterystyczne punkty w krajobrazie np. budynek, wysoki słup, latarnia, samotnie stojące drzewo na brzegu, przerwa w rzędzie drzew(wyrwa w lesie), itp.,
  • Unikaj kierowania się na poruszające się obiekty typu żaglówka, jadący samochód
    na brzegu, motorówka w oddali, łódź ratownicza itp.,
  • W sytuacji, gdy zgubisz swój punkt można czasami skorzystać z pomocy łodzi asekuracyjnej lub innych pływaków do zorientowania się w jakim kierunku masz płynąć,
  • Jeśli słońce świeci Ci prosto w twarz nawiguj po obu stronach gdy płyniesz,
  • Wybierając niskie przedmioty pamiętaj, że często może je zasłonić fala
    od motorówki;
  • Wykonaj dwa lub trzy razy nawigację w celu upewnienia się, że masz dobry kierunek,
  • Jak nadal nie widzisz boi przed sobą zatrzymaj się i rozejrzyj czy nie skręciłem całkiem w bok i wróć na kurs;

sighting1

 

Sighting2

Nawigując pamiętaj !!! Ocena odległości do danego punktu z poziomu wody często bywa złudna i może być trudna do precyzyjnego określenia.

Pływając dla przyjemności lub biorąc udział w imprezie zorganizowanej zawsze sprawdź:

  • Dzień wcześniej prognozę pogody,
  • Jeszcze stojąc na brzegu sprawdź punkty nawigacji, kierunek fali, oceń warunki panujące na wodzie,
  • Najlepsze miejsca bezpiecznego wejścia i wyjścia z wody,
  • Czy na danym akwenie występują prądy wodne, skały, itp.,
  • Czy trasa, którą planujesz jest bezpieczna (np. na mazurach bywa dużo sieci rybackich rozstawionych od brzegu daleko w głąb wody, czy musisz wpływać na tor wodny skuterów wodnych lub żaglówek itp., pływając wzdłuż brzegu na morzu przy wysokiej fali dużym zagrożeniem są falochrony),
  • Czy z danego akwenu korzystają np. żaglówki, motorówki ciągnące narciarzy wodnych, skutery wodne, itp.,
  • Czy zabezpieczyłeś się, aby było Cię dobrze widać na wodzie,
  • Zobacz na mapie jaki jest zarys ogólny akwenu, na którym zamierzasz pływać,
  • Poinformuj kogoś gdzie wychodzisz lub zostaw wiadomość gdzie będziesz pływał,
  • Warto mieć do dyspozycji dwie pary okularków – ciemne na bardzo słoneczne dni
    lub rano i popołudnie oraz jasne na dni pochmurne lub mgliste. Odbijające się słońce od wody potrafi bardzo dokuczać i oślepiać.

 

Udanych treningów basenowych, a wkrótce na wodach otwartych 🙂

www.plywamy.net

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *