Oddychanie “dwustronne”

sp4a

Podczas pływania kraulem w basenie,jak też na wodach otwartych, bardzo istotne jest oddychanie na dwie strony. Można oddychać co 3, 5 lub inną nieparzystą liczbę ruchów lub też jedną długość basenu tylko na lewą stronę, a kolejną długość tylko na prawą stronę. Na wodach otwartych, w zależności od doświadczenia, można oddychać np 10 razy tylko w jedna stronę, a później 10 razy na drugą.

 Dlaczego jest to takie ważne?

Oddychanie tylko na jedną stronę jest bardzo częstą przyczyną:

– słabej rotacji ciała na stronę bez oddechu,

– braku symetrycznej pracy obu ramion nad i pod wodą,

– pływania zygzakiem,

– utraty równowagi i korygowania jej za pomocą kopania „nożycowego”,

– utraty napędu i osłabienia chwytu wody poprzez szybkie opadanie łokcia pod wodą.

Oddychając na dwie strony pozbywamy się często przyczyny powyższych problemów oraz zyskujemy o wiele więcej. Na wodach otwartych:

– możemy oddychać na przeciwną stronę niż nadchodząca fala lub płynie inny zawodnik,

– możemy równo obciążyć mięśnie karku co oszczędzi nas przed bólem i skurczami szyi,

– na niektórych trasach pływackich pozwoli na nawigowanie wg. „linii brzegowej”,

– pozwoli pływać prosto oszczędzając czas i energię potrzebną do kolejnych etapów,

– po początkowo trudnej nauce oddechu na gorszą stronę, później zaowocuje większą swobodą i komfortem pływania,

– lepiej się przygotowujemy do skutecznego nawigowania,

 

6

 

Jak wyćwiczyć oddech na „gorszą” stronę ?

Spróbuj:

– początkowo przećwiczyć oddech na gorszą stronę w pozycji stojącej w wodzie w miejscu,

– jak najczęściej wplatać dwustronne oddychanie w rozgrzewkę i końcowe rozpływanie a w miarę doświadczenia w część główną treningu,

– rozpoczynać pływanie od kilku ćwiczeń samego oddechu na trudniejsza stronę,

– pływać oddychając według sekwencji co 3/2/3/2/.. ruchy ramion,

– pływając jeden basen z oddechem tylko na gorszą stronę a dwa następne baseny na lepszą stronę,

– skup się i obserwuj lepszą stronę a później spróbuj tak samo ułożyć ciało na gorszej stronie,

– zwróć uwagę czy oddychając na gorszą stronę nie opierasz się za mocno na ręce wyciągniętej pod wodą do przodu i czy ona nie ucieka za wcześnie do tyłu,

– bardzo ważny jest kąt odchylenia głowy i sposób jej ułożenia, spróbuj ją układać na obie strony tak samo,

– przy oddychaniu co 3 ruchy spróbuj podejść do tego w taki sposób, że trzeba tylko wydychać powietrze jeden ruch ramienia dłużej niż co dwa,

– jeśli potrafisz oddychać na jedną stronę to nauczenie się w miarę wygodnego oddechu na drugą stronę zajmuje ok. 6-7 wizyt na basenie,

Oddychanie tylko na lepszą stronę może być zaletą podczas wyścigów na basenie na krótkich dystansach. Jednak warto wziąć pod uwagę, iż zawodnicy na treningach zawsze ćwiczą oddychanie dwustronne bez względu co wykorzystują podczas startów.

Podsumowując; warto poświęcić kilka treningów na naukę oddychania dwustronnego, aby w konsekwencji zyskać symetrycznego, swobodniejszego, szybszego i wygodniejszego kraula co zdecydowanie zaprocentuje podczas pływania na wodach otwartych. Pierwsze zawody Tri już się odbyły, ale do głównych startów jest jeszcze trochę czasu. Możecie wykorzystać go na doskonalenie oddechu dwustronnego. Powodzenia !!!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.