Pływający brzuszek

images1

Czy w ciąży można poczuć się lekko, zwiewnie i przyjemnie?  Czy można choć na chwilę zapomnieć o ciężarze rosnącego brzuszka? Jak łatwiej radzić sobie z wyzwaniami stanu błogosławionego? Bez wątpienia wspaniałą formą aktywności dla przyszłej mamy pozwalającą twierdząco odpowiedzieć na te pytania jest nic innego jak pływanie.

Zbawienne korzyści pływania

Wizyta na basenie,  jednocześnie jeden z najbezpieczniejszych sportów, angażujący właściwie wszystkie partie mięśni, niesie bardzo małe ryzyko urazu. Wyporność wody tworzy warunki bliskie nieważkości, dlatego też w czasie treningu stawy kobiety są bezpieczne, co jest niezwykle ważne, gdyż w ciąży w wyniku działania hormonów rozluźniają się więzadła, aby podczas porodu mogły rozszerzyć się kości miednicy. Pływanie niezwykle odpręża, odciąża zmęczony kręgosłup, poprawia ruchowość i elastyczność stawów biodrowych, wzmacniając zarazem wytrzymałość mięśni bez nadmiernego wysiłku niewskazanego mamie i jej maleństwu. Wpływa bardzo korzystnie na utrzymanie prawidłowej postawy w czasie ciąży. Jest równocześnie doskonałym treningiem naczyniowym, poprawiając krążenie krwi zarówno u ciężarnej jak i jej dziecka. Ponadto jak każda aktywność sportowa pozytywie wpływa na psychikę kobiety poddanej ciągłym huśtawkom emocjonalnym.

Który styl najlepszy

Jeżeli kobieta była aktywna przed zajściem w ciążę w zasadzie nie ma przeciwwskazań do tego, aby nie kontynuowała pływania. Przed wejściem do wody powinna zrobić parę ćwiczeń rozciągających i szczególnie pamiętać o odpowiednim i właściwym nawodnieniu organizmu.  Jeśli chodzi o wybór stylu pływackiego w pierwszych miesiącach ciąży najlepiej sprawdza się pływanie żabką. Styl ten jest bowiem najmniej obciążający, niewymagający skręcania ciała, wzmacnia natomiast górne mięśnie ciała – ramion, kręgosłupa i klatki piersiowej. Z czasem w miarę rosnącego brzuszka przyszłe mamy często wybierają styl grzbietowy lub po prostu leżenie na wodzie, pozwalające na bezpieczne ćwiczenie kontroli oddechu czy utrzymywania równowagi.  Wzmacnia to mięśnie miednicy, pośladków i nóg, których praca jest niezwykle ważna przy porodzie. Pływanie relaksuje nie tylko kobietę, ale jest także odczuwalne dla maluszka wpływając na niego uspokajająco. Ruch kobiety w wodzie wspomaga także  poruszanie oraz aktywność dziecka.

Pływanie nie dla wszystkich wskazaneswimming-while-pregnant

Chociaż pływanie niesie tyle korzyści, nie każda jednak pani w ciąży może korzystać z uroków wizyty na basenie. Do najważniejszych przeciwwskazań zaliczamy: ciąża wysokiego ryzyka, krwawienia, nadciśnienie, cukrzyca, ciężka niedokrwistość, wszelkiego rodzaju infekcje (zwłaszcza infekcje dróg moczowych), zapalnie nerek w ciąży czy choroby nerek przed ciążą, problemy rozwojowe płodu. Ponadto we wszelkich wątpliwych przypadkach warto oczywiście wszystkie pytania skonsultować z ginekologiem prowadzącym ciążę. Niezwykle istotnym czynnikiem jest również odpowiedni stopień czystości wody w zbiorniku wodnym. Kobiety ciężarne bowiem, są dużo bardziej podatne na infekcje dróg moczowo-płciowych, zatem szczególnie dbając o higienę miejsc intymnych powinny mieć pewność zanim skorzystają z kąpieli, że basen jest odpowiednio czyszczony, a woda wolna od niebezpiecznych chemikaliów.

Łatwiejszy poród aktywnej mamy

Z pewnością dla każdej przyszłej mamy poza zdrowotnymi korzyściami pływania niezwykle ważnym będzie fakt, iż regularne pływanie w ciąży jest często synonimem łatwiejszego porodu. Nie jest tajemnicą, że u bardziej wysportowanych kobiet często skurcze parte są mniej bolesne, a sama szyjka macicy rozwiera się szybciej i łatwiej. Poza porodem również połóg przebiega z reguły łagodniej, aktywne mamy szybciej odzyskują dawną formę i rzadziej popadają w depresję poporodową. Z kolei lepsze ukrwienie gruczołów piersiowych sprawia, że jest te mamy borykają się z mniejszą ilością problemów z laktacją, która utrzymuje się u nich dłużej.

Coś dla nieumiejących pływać

Panie, które nie umieją pływać wcale nie muszą rezygnować z uroków wody. Mogą skorzystać z działającej równie kojąco i relaksująco opcji gimnastyki w wodzie, popularnych dziś bardzo aquaaerobicow, specjalnie przeznaczonych zajęć dla ciężarnych. Określony zestaw ćwiczeń, dopasowany do każdego etapu ciąży pozwoli każdej przyszłej mamie aktywnie odpocząć w wodzie oraz poczuć się bezpieczniej pod okiem instruktora i ćwiczyć dużo raźniej w grupie innych dobrze znających te same uroki i problemy ciężarówek.

Zasady dobrego treninguimages

Bez względu na to czy przyszła mama decyduje się na pływanie czy tylko spacery po wodzie bez wątpienia powinna szczególnie pamiętać o zasadach bezpiecznego treningu. Istotnym jest wybór stylu pływania, który nie będzie wywierał nacisku na części ciała fizycznie zaangażowane w ciążę, czyli brzuch, miednicę, dolne części pleców, a przede wszystkim będzie wygodny. W razie uczucia męczącego zmęczenia czy braku oddechu należy natychmiast przerwać ćwiczenia i odpocząć. Zabronione jest natomiast nurkowanie oraz ze względu na ryzyko przegrzania płodu ciężarne nie powinny korzystać z sauny czy jacuzzi. Z praktycznych porad warto zaopatrzyć się w wygodny strój kąpielowy, który nie będzie uciskał brzucha oraz pamiętać oczywiście o częstym piciu i zjedzeniu czegoś przed treningiem. Najważniejszą z porad jest jednak chyba ta najbardziej trywialna – pływanie jak każda aktywność w ciąży powinna dawać przyszłej mamie relaks, satysfakcję i przede wszystkim radość dla niej i jej małego pasażera w pływającym brzuszku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *