Zimowy trening pływacki – wskazówki cz.2

Zimowe treningi pływackie - wskazówki

Oto kolejna porcja wiadomości na temat doskonalenia kraula. Poprzednio w bardzo dużym skrócie zaznaczyłem co i jak ma się z głową, rękami i nogami w kraulu. A co mamy dzisiaj ? Sami zobaczcie i do wody.

 

Technika kraula.

Pływając kraulem spróbujcie skupiać się na rozluźnianiu mięśni, które nie są potrzebne do wykonania danego ruchu. Na przykład przenosząc ramię nad wodą wystarczy zaktywizować mięśnie obejmujące staw ramienny. Pozostałe czyli mięśnie przedramienia, dłoni, pleców, szyi, karku powinny być rozluźnione. Wpłynie to na komfort całego ruchu ramienia, szybkość przeniesienia ręki nad wodą, zaoszczędzenie energii, ułożenie ciała w wodzie(przeważnie im więcej mięśni jest spiętych tym głębiej ciało opada pod wodę). Tu możecie zobaczyć filmik nagrany w celu analizy mojego kraula, gdzie próbowałem pokazać średnią prędkość kraula przy zastosowaniu powyżej wspomnianego rozluźnienia ramienia przy przenoszeniu go nad wodą: http://www.youtube.com/watch?v=VI2YvA8exA8&list=UUQVFHctlFfVNQ5aRY_RyVsQ

A teraz kilka konkretów do zaobserwowania i przetestowania na najbliższe treningi:

GŁOWA

Spróbuj swobodnie położyć głowę na wodzie i utrzymywać ją przez cały czas w linii kręgosłupa. Wzorem pozycji
w wodzie powinna być wyprostowana pozycja stojąca na lądzie. W takim przypadku (jeśli nie ma żadnych skrzywień kręgosłupa szyjnego) głowa będzie ustawiona w osi kręgosłupa. I teraz podczas pływania kraulem spróbuj przyjrzeć się ustawieniu głowy: czy jest cały czas na swoim miejscu? Czy może kołysze się na boki? A może spięcie w karku wygina Ci ją w tył? Lub rotując ciało skręcasz także głowę na boki? Sprawdź, zastanów się jak ją ułożyć i po prostu dobierz jej pozycję optymalnie dla siebie i techniki, którą w tym momencie pływasz. Przygotuj się, że ustawienie głowy można modyfikować kilka razy przez cały okres pracy z techniką ponieważ im lepiej pływasz tym ciało uzyskuje lepszą opływowość i się bardziej potrafi rozluźnić więc zmienia się jego pozycja w wodzie.

RAMIONA

W końcowej fazie ruchu ramienia nad wodą jest ono ustawione z wysokim łokciem. I tak też spróbuj je wsunąć pod wodę pamiętając, że momencie wchodzenia dłoni do wody spróbuj trafić w jeden punkt palcami, całą dłonią, przedramieniem oraz łokciem. Wszystkie wymienione elementy powinny przebić wodę w tym samym punkcie. Dopiero jak łokieć minie powierzchnię wody zacznij prostować ramię pod wodą w skos w dół do przodu, układając
je według zasady opisanej w poprzednim artykule. Jeśli zrobisz to poprawnie pod woda nie zauważysz w ogóle bąbelków przy dłoni i przedramieniu a także nie będzie słychać uderzenia ręki o wodę (patrz zdj. poniżej).

Wejście ręki do wody

NOGI

Podczas pływania długich dystansów nogi mają inne zadanie niż przy sprintach W sprincie dystanse są krótkie
a o wyniku decydują setne sekundy i praca nóg może zaważyć na uzyskanym wyniku. Natomiast w triathlonie bierzemy jeszcze pod uwagę kolejne etapy zawodów po wyjściu z wody, dlatego nie można sobie pozwolić na ciągłą
i mocną pracę nogami na całym dystansie pływackim. Kopnięcie pełni tu funkcję wspierająca pracę bioder oraz pozwalająca na utrzymanie nóg wysoko i w tunelu za ciałem.

Spróbuj zwrócić uwagę na zakres swojego kopnięcia tzn. jak mocno zginasz kolano oraz stopę. Noga powinna pracować na zasadzie fali idącej od biodra przez kolano i staw skokowy. Głębokość kopnięcia ustaw w zależności
od szerokości twoich bioder oraz głębokości ułożenia wyprostowanej ręki do przodu. Stopa przed kopnięciem powinna prawie dotykać powierzchni wody, ale jej nie przekraczać.

Wystrzegaj się poniżej przedstawionej pracy nożycowej nóg oraz zginania kolana pod kątem 90 stopni.

Ruch nóg w kraulu

 

 

Z życzeniami udanych treningów

Kamil Janicki

www.plywamy.net

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *