„Żywienie w drodze do mety, czyli rola żywienia w sporcie rekreacyjnym”

mizera

25 października 2014 roku w Warszawie w siedzibie PKOl-u odbyła się konferencja „Żywienie w drodze do mety, czyli rola żywienia w sporcie rekreacyjnym” zorganizowana wspólnie przez Instytut Mikroekologii oraz czasopismo Food Forum.

Program konferencji był bardzo napięty, a wystąpienia zaproszonych prelegentów zróżnicowany. Uczestnicy spotkania mieli okazję wysłuchać rzeczowych informacji popartych licznymi badaniami naukowymi jak i bezpośredniej opinii osób trenujących regularnie. Co ciekawe, samo słowo trenować, zostało poddane dyskusji co do stosowności jego użycia. Kto może powiedzieć o swojej aktywności fizycznej, że trenuje a nie tylko uprawia sport rekreacyjnie? Kwestia ta niewątpliwie podlega dyskusji.

 

W trakcie konferencji były poruszane takie tematy jak:

  1. Wpływ otyłości i chorób współinstniejących na zmiany hormonalne i aktywność płciową u mężczyzn po 40-ce
  2. Problemy żywieniowe w wybranych dyscyplinach sportowych
  3. Wpływ przewlekłej aktywacji układu immunologicznego na wyniki osiągane w sporcie,
  4. Mikroflora, a aktywność fizyczna. Czy probiotyki mogą wpłynąć na wyniki osiągane w sporcie?,
  5. Kąpiele solankowe w sporcie rekreacyjnym,
  6. Żywienie okołotreningowe w sportach wytrzymałościowych,

Pierwszy wykład prowadzony przez Prof. dr hab. med. Wojciecha Cichego, mimo dość trudnej tematyki jaka została poruszona był niezwykle ciekawy. Duże słowa uznania należą się dla prelegenta, bowiem udowodnił, że mimo skomplikowanych kwestii można z przymrużeniem oka przekazać cenne informacje. Dobra wiadomość dla wszystkich Panów to, to że bez względu na wiek regularna aktywność fizyczna oraz spadek masy ciała (u osób z nadwagą lub otyłych) zwiększa poziom testosteronu. Natomiast każdy dodatkowy, zbędny kilogram oraz towarzyszące choroby powodują spadek poziomu tego hormonu. Dodatkowo wg danych Pana Profesora andropauza u mężczyzn właściwie nie występuje. Co wskazuje, że wiek 70-80 lat, nie dysklasyfikuje mężczyzn do bycia świeżo upieczonymi ojcami.

Kolejne wystąpienie poprowadził dietetyk Wojciech Zep, który na co dzień pracuje z zawodnikami Warszawskiej Legii. Pan Wojciech jako osoba pracująca m.in. z młodymi piłkarzami podkreślał, jak ważna jest edukacja żywieniowa. Istotną rolę w osiągnięciu sukcesów w sporcie, odgrywa świadomość samego zawodnika jak i jego rodzica. Apelował również o rozsądek, zwłaszcza u osób które trenują sporty sylwetkowe. Tu często pojawiają się zaburzenia odżywiania jakimi są m.in. anoreksja lub bulimia. Podobne obawy kierował także do kobiet trenujących biegi wytrzymałościowe.

Podczas trzeciego wystąpienia został poruszony problem alergii pokarmowej, z jakim boryka się coraz większa ilość osób. Jak się okazuje nadwrażliwość pokarmowa typu III ma istotny wpływ na osiągnięcia w sporcie. Wdrożenie odpowiedniej diety eliminacyjnej ma wpływ na poprawę formy psychofizycznej oraz osiąganych wyników. Doskonałym przykładem interwencji dietetycznej jest światowej klasy tenisista- Novak Djokovic. Sportowiec jeszcze do 2011 roku deklarował nasilone problemy zdrowotne podczas wysiłku. Po wykonaniu specjalistycznych badań, wykazano silną reakcję na gluten, produkty mleczne oraz pomidory. Po wdrożeniu diety eliminacyjnej, Dojkovic zwyciężył w Australian Open, US Open i Wimbledon. Jak sam podkreśla dieta była jego kluczem do sukcesu.
mizera

Justyna Mizera, dietetyk sportowy z Centrum Olimpiakos podkreślała jak ważne jest żywienie okołotreningowe. Czyli to co spożywamy bezpośrednio przed wysiłkiem, w trakcie, jak i zaraz po jego zakończeniu. Poruszona tematyka wyjątkowo zrodziła liczne pytania wśród słuchaczy. Przekazana wiedza przez Panią Justynę, była bardzo cenna, bowiem poparta licznymi przykładami z życia. Uczestnicy konferencji mieli okazję przeanalizować przykładowy jadłospis osoby aktywnej fizycznie. Na to jak on wygląda ma wpływ cykl całego dnia, rodzaj wykonywanej pracy, ilość snu, godziny treningów, itd. Posiłki konsumowane przed treningiem, bądź ich brak przekładają się na ograniczenia wysiłkowe oraz gorsze samopoczucie, co często utrudnia wykonanie danej jednostki treningowej. Posiłek po treningowy odpowiada przede wszystkim za regenerację organizmu, zwłaszcza uzupełnienie glikogenu mięśniowego. Dieta zatem jest niezbędnym elementem do osiągnięcia wyników w sporcie.

Bez wątpienia edukacja żywieniowa w kwestii aktywności fizycznej jest niezbędna, a konferencja ta dała szansę do zapoznania się z różnymi aspektami diety, która warto wdrożyć na co dzień.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *